Documentalism, Rewriting and Appropiation in recent Chilean Poetry

Main Article Content

Claudio Guerrero
Biviana Hernández

Abstract

In this article, two ongoing researches about post-dictatorship Chilean poetry converge. Within it, the concept of documentalism is used to denote the study of the rewriting and appropriation procedures used by poets Jaime Pinos, María José Ferrada, Óscar Barrientos and Carlos Soto Román, authors who develop a special work of montage and intervention of documentary sources to generate a historic-cultural meditation about how mass media building reality and public discourses.

Article Details

Section
Articles
Author Biographies

Claudio Guerrero, Pontificia Universidad Católica de Valparaíso

Dr. en Literatura
Pontificia Universidad Católica de Valparaíso
Últimas publicaciones:
2018: “Descentramiento y enmascaramiento en Poema de Chile de Gabriela Mistral”, Revista Iberoamericana 264, pp. 695-707.
2017: Qué será de los niños que fuimos. Imaginarios de infancia en la poesía, Ediciones Inubicalistas.
2017: “Pablo Neruda y España: por una poesía sin pureza”, Miríada Hispánica 15, p. 67-80.
2016: “Jaime Quezada: nacer fuera de la ley. Ilegitimidad y justicia”, Acta Literaria 53, pp. 29-44.
2016: “El camino del espejo y el río de la noche. En torno a la poesía de Teófilo Cid”, Estudios Avanzados 26, p. 44-55.

Biviana Hernández, Universidad de Playa Ancha

Dra. en Ciencias Humanas, mención Discurso y Cultura
Últimas publicaciones:
2018: “Formas de la reescritura en Donde comienza el aire de Soledad Fariña”, Acta Literaria 57, pp. 101-116.
2018: “Aproximaciones a la infancia desde la poesía chilena del siglo XXI”, Literatura y Lingüística 37, pp. 115-136.
2017: “La estética del poema integral en Enrique Verástegui y Juan Ramírez Ruiz”. Estudios Filológicos 59, pp. 47-70. En coautoría con Luis Fernando Chueca.
2017: “La mala leche que las parió: ciudadanías neoliberales en la poesía chilena del siglo XXI”. Revista Chilena de Literatura 96, pp. 209-234. En coautoría con Francisco Simon.